3 dingen die je moet weten over onze nieuwe mobiele zeefmachine

woensdag, juni 26, 2019 - 15:05
2019-06-26_nieuwe_zeefmachine.jpg

 

Vandaag namen we op de stapelplaats in Borsbeek onze nieuwste aanwinst voor het eerst in gebruik! Het gaat om een mobiele zeefmachine van het merk Kleemann, type MS13. De aankoop van het toestel kadert in de uitbreiding van ons machinepark. Wij kropen extra vroeg uit de veren om machinist Eric te kunnen volgen terwijl hij het toestel installeerde.

Wat doet een mobiele zeefmachine eigenlijk?

Eric geeft eerst wat verduidelijking. "Zeefmachines verwerken op onze stapelplaatsen de uitgegraven grond en het steenpuin van wegenwerken (meestal in de buurt). Zand, gemengd met grote en kleine stenen en ander afval (stukken oude riolering of betonklinkers), wordt door een kraan in het toestel geschept om er gezeefd terug uit te komen. De gesorteerde grond gebruiken we dan terug op diezelfde werf (bijv. als fundering) of voeren we af voor andere doeleinden (bijv. als steenslag voor een werfinrichting)."

Waarom is dit een goede investering?

"De Kleemann MS13 kan bij één zeefbeurt drie eindproducten aanmaken. Onze andere machines leveren maar één nieuw eindproduct op. Het kost met dit toestel dus simpelweg veel minder tijd om vuile grond te verwerken. Het spreekt voor zich dat ons dat veel werk bespaart en we er dus enorm op vooruit gaan met deze machine."

Hoe werkt een zeefmachine?

"Wel, via een dumpbak en een transportband komt het materiaal op de eerste zeef terecht. Alle stukken die dan al te groot zijn voor de mazen van de zeef, gaan alvast naar de stapel met het groffe eindmateriaal. Kleinere stenen vallen wel door de eerste zeef, maar blijven afhankelijk van hun diameter bij de volgende halte hangen en worden dan naar de tweede stapel geleid. Zand dat door alle mazen van het net glipt, komt uiteindelijk op de derde en laatste berg terecht. Een simpel principe voor een heel vernuftige machine."

Dat deze investering eigenlijk ook best technologisch is, merkten we meteen toen Eric het toestel opstelde. Om ze te kunnen transporteren is de machine namelijk helemaal in elkaar geplooid. Via vele meters hydraulische leidingen en regelaars kan hij de Kleeman in minder dan 15 min operationeel maken. Van een boeiende ochtend gesproken!

Technische info voor de liefhebbers

  • Capaciteit: tot ca. 300 t/u
  • Hopper volume: (met verlenging) 6 m³
  • Type zeefinstallatie: 2-deks trilzeef installatie
  • Aandrijfconcept: diesel-hydraulische aandrijving
  • Transportbreedte: 2,5 m
  • Transportlengte: 12,77 m
  • Transporthoogte: 3,2 m
  • Transportgewicht: 23 ton

Enkele foto's