DCA en MORGEN architectuur bouwen in tandem nieuwe basisschool De Hei

maandag, november 29, 2021 - 06:30
Nieuwsbericht-De-Hei_b3618b5d619b04792d09657309e22e30_1000.jpg

Basisschool De Hei barstte zowat uit zijn voegen. Dus besliste het lokale bestuur van Heist-op-den-Berg om een nieuwbouw te laten optrekken. Er werd een openbare aanbesteding uitgeschreven. Het ontwerp van MORGEN architectuur kwam als beste uit de bus; DCA werd aangesteld als aannemer. Hoe de samenwerking is verlopen? Vlot, stipt en met minimale hinder. En bovenal: met alle neuzen in dezelfde richting.

Planning en afspraken gerespecteerd

Carl Ceusters, projectmanager bij DCA: “De bestaande school moest in fasen worden afgebroken omdat de hoogspanningscabine operationeel moest blijven. Ook water en elektriciteit moesten beschikbaar blijven. Corona gooide wel wat roet in het eten. Maar we zijn erin geslaagd om de fasering net ietsje anders te plannen en vertraging te vermijden. We moesten er ook voor zorgen dat de leerlingen en de buurtbewoners zo min mogelijk hinder ondervonden van de werkzaamheden. Door een goede planning en afspraken met het lokale bestuur en de architect zijn de werken in veilige en goede omstandigheden verlopen.”

Communicatie en consensus

“Onze samenwerking was gestoeld op eensgezindheid en transparante communicatie. Zowel met architect Filip Hanjoul van MORGEN architectuur, als met de opdrachtgever, vertegenwoordigd door Ina Salaets, deskundige Bouwprojecten. De wisselwerking, de vele werfvergaderingen, de rechttoe rechtaan communicatie ... hebben allemaal bijgedragen aan een soepele realisatie van het project. DCA stelt zich sowieso flexibel op. Met kennis van zaken, oog voor de noden van de opdrachtgever en in een goede verstandhouding met alle betrokkenen. Die werkwijze heeft zijn vruchten afgeworpen”, besluit Carl Ceusters.

Alle eisen afgevinkt

MORGEN architectuur was met het ontwerp voor de school niet aan zijn proefstuk toe. Het ontwerpatelier voor landschap en gebouw heeft een mooi palmares met flink wat relevante realisaties. Filip Hanjoul: “Onze ervaring met de bouw van scholen en onze expertise hebben de doorslag gegeven. Samen met een ontwerp dat helemaal was afgestemd op de specifieke context en de vereiste functies. Voor ons draait architectuur vooral rond integratie in de plek, aanknopingspunten met de omgeving. Vanzelfsprekend met respect voor de technische en stedenbouwkundige eisen.”

Op dezelfde golflengte

Over de samenwerking met DCA is Filip lovend. “Een bouwproces is best complex. Maar de neuzen stonden in dezelfde richting en we hadden allemaal hetzelfde einddoel voor ogen. Dan kom je tot goede resultaten en strijk je eventuele rimpels onderweg makkelijk glad. We hebben fijn samengewerkt en zonder al te veel discussies overeenstemming bereikt. Dat ligt enerzijds aan de bedrijfsculturen die matchen, anderzijds aan het professionalisme en de probleemoplossende houding van de projectmanager. Wat de architectuur zelf betreft: die ‘spreekt’ zowel onze ontwerptaal als de visie van DCA. Nuchter, functioneel, hoogwaardig en met de juiste beleving.”

Geslaagde samenwerking

Voor het lokale bestuur was dit het eerste bouwproject in samenwerking met DCA. Ina Salaets, Deskundige Gebouwenprojecten: “De samenwerking met DCA en de andere partijen is heel goed verlopen, en altijd met een open communicatie. Er zat wel wat druk achter om het schooljaar op 1 september in de nieuwbouw te starten. Zo werden de tijdelijke klasunits bij het begin van de zomervakantie weggehaald om ook de nieuwe speelplaats in die periode aan te leggen. Voor de school en de diensten van het lokale bestuur was het flink doorwerken om te verhuizen, poetsen en inrichten. Maar het is gelukt: op 1 september 2020 zaten er blije leerlingen in de zes nieuwe klassen. En dat ondanks de impact van corona waardoor de planning soms moest worden aangepast en bijgestuurd.”

Iedereen tevreden

Of het bestuur en de ‘bewoners’ blij zijn met hun nieuwe school? “Het geheel mag zeker gezien worden”, vertelt Ina. “Het nieuwe pleintje voor de school maakt het voor iedereen veiliger, en voor de ouders ook aangenamer om te wachten. De moderne school beschikt over alle faciliteiten, met inbegrip van buitenschoolse kinderopvang. Tijdens de werkzaamheden waren storende bouwgeluiden soms niet te vermijden, en de lastminuteverhuis was een huzarenstukje. Maar ondertussen heeft iedereen zijn draai gevonden en is het hele team blij met de nieuwe stek.”