Veiligheid & welzijn

Veiligheid op de werkvloer

Elke dag zetten we ons in om proactief om te gaan met veiligheid. Enkel zo kunnen we het aantal arbeidsongevallen tot een minimum beperken. Als onderdeel van dit beleid investeren we ook in de nodige opleidingen, want kennis beschermt.

Bovendien hebben we onze eigen mascotte, VIC (Veiligheid Is Cruciaal). Hij benadrukt het belang van veiligheid en toont met praktische tips hoe onze vakmensen zich veiliger op en rond de werf kunnen bewegen.

Veiligheidskwartiertje

Elke maand staan we een kwartier stil bij een nieuw veiligheidsthema. Zo frissen we in ras tempo onze kennis op en blijven we alert.

Last-minute risicoanalyse

We moedigen onze werknemers aan om een Last Minute Risico Analyse (LMRA) uit te voeren bij potentieel gevaarlijke situaties.

Rapportering

Elke onveilige situatie wordt geanalyseerd door de dienst veiligheid, kwaliteit en milieu. Op basis daarvan wordt een gedetailleerd rapport in de organisatie verspreid.

Sensibiliseringscampagnes

Elk kwartaal zetten we een campagne op die via verschillende interne kanalen een bepaald veiligheidsthema onder de aandacht brengt.

Wereldveiligheidsdag

Tijdens Wereldveiligheidsdag toont DCA onze inspanningen om de veiligheid te bewaren aan alle veiligheidspartners.

SOS

Al onze werknemers hebben een SOS-reflex: Stop aan Onveilige Situaties. Ze melden gevaarlijke situaties meteen zodat we maatregelen kunnen treffen.

Normen en procedures

Als ISO- en VCA-gecertifieerd bedrijf volgt DCA strenge normen en procedures en staan we in constant overleg met uitvoeringsdiensten en preventieadviseurs. Maar we gaan verder dan dat.

Voor aanvang krijgt elke werf een risicoanalyse om de veiligheidsvereisten vast te stellen. Zo kunnen we anticiperen op de omstandigheden en een veilige werkomgeving creëren voor onze werknemers. Tijdens de werken wordt maandelijks een veiligheidsoverleg georganiseerd en bijgestuurd waar nodig.

BCCA VGM-Beheersysteem
BCCA Kwaliteitsmanagementsysteem
Bekijk alle certificaten

Welzijn op de werkvloer

Bij DCA is het welzijn op de werkvloer een belangrijke waarde. De fysieke én mentale gezondheid van onze collega’s is van cruciaal belang om samen succes te kunnen boeken. Daarom promoten we intern onder de noemer #BouwenAanWelzijn verschillende initiatieven om een goede fysieke en mentale gezondheid te bevorderen. Gaande van het promoten van gezonde voeding tot het aanmoedigen van beweging.

DCA-waterflessen voor alle werknemers

Vers fruit in elke vestiging

Teambuildings

Ergonomiecontroles

Samen sporten

Veiligheidsopleidingen

Maatschappelijk engagement

Maar ook naast de werkvloer leveren we inspanningen om het welzijn te vergroten. Zo proberen we een positieve impact te hebben door in zee te gaan met belangrijke organisaties zoals Think Pink, Universitair Ziekenhuis Antwerpen en Koninklijk Museum Voor Schone Kunsten Antwerpen.

Koninklijk Museum Voor Schone Kunsten Antwerpen

DCA is trotse premium partner van het Koninklijk Museum Voor Schone Kunsten Antwerpen dat in september 2022 opnieuw zijn deuren opent.

Dit duurzame partnership past perfect in het sociaal maatschappelijk engagement van onze bedrijfsvisie, namelijk op de mens gerichte activiteiten voor een langere periode te ondersteunen. DCA draagt haar steentje bij in de ambities van het KMSKA om kunst & cultuur toegankelijk te maken voor het grote publiek.

Steeds een bezoekje waard! Praktische informatie kan je terugvinden op de KMSKA website.


Pers: “DCA ziet in het KMSKA een sleutelinstrument om duurzame banden te smeden”

 

Project REACH

DCA is sinds maart 2022 partner van de UZA Foundation en meer specifiek ter ondersteuning van het project REACH.  Een klinische studie bij 11 en 12 jarige kinderen die moet aantonen of er een relatie bestaat tussen acute blootstelling aan fijnstof en zwarte koolstof en de impact hiervan op de ademhaling en cardiovasculaire aandoeningen. Meer info over dit project lees je via deze link.

Think Pink

Think-Pink kan al jaren op de steun van DCA rekenen. Hoewel bij DCA heel wat vrouwen werken, heeft de bouwsector voor velen nog een zeer mannelijk imago. Door Think-Pink te steunen steken we vrouwen die het moeilijk hebben een hart onder de riem. Vrouwen tout court, eigenlijk. Want onze arbeiders zijn overwegend mannelijk. En achter elke sterke man staat een nog sterkere vrouw. Think-Pink is de nationale borstkankercampagne die zich dagelijks inzet voor borstkankerpatiënten en hun familie. De campagne heeft verschillende speerpunten: informeren, sensibiliseren, het financieren van wetenschappelijk onderzoek en het bekostigen van zorg- en nazorgprojecten.

Lintjescampagne 2022

De verkoop van de jaarlijkse lintjescampagne van Think Pink is van start gegaan. Samen gaan we de strijd tegen borstkanker aan! Een hele maand lang vragen ze zo meer aandacht voor de preventie en bestrijding van de meest voorkomende kanker bij vrouwen. Anderzijds willen we een emotionele steun zijn voor alle lotgenoten die de strijd aangaan of lotgenoten herdenken die er jammer genoeg niet meer zijn. De lintjescampagne start op 12 september 2022 en eindigt op 31 oktober 2022.